לעתים קרובות מידיי סטודנטים כותבים משפטים מאוד ארוכים ומסורבלים בעבודות האקדמיות שלהם. משפטים כאלה עלולים ליצור קושי רב בהבנת הנקרא, לבלבל ולעייף את הקורא, אם מדובר במנחים, בשופטים, בחוקרים אחרים ובקהל הרחב.
פישוט משפטים ארוכים ומורכבים בכתיבה אקדמית יכול לשפר באופן ניכר את הקריאות והבהירות. בסדרת הפוסטים הזאת אתן טיפים שבעזרתם תוכלו לקצר את המשפטים הארוכים שכבר כתבתם, ולהפוך אותם לפשוטים, מובנים יותר וקלים יותר לקריאה. כל טיפ מלווה בכמה דוגמאות מגוונות להמחשה.
איזה כיף! הגענו לחלק 6 בסדרה ובו 2 טיפים חדשים-דנדשים.
11# צמצמו שימוש בפסוקיות
צמצמו את השימוש בפסוקיות-תיאור לוואי. התמקדו ברעיון המרכזי.
דוגמה 1:
משפט מסורבל: הגישה הטיפולית, אשר פותחה במקור על ידי הפסיכולוג אייזנק בשנות ה-50 והתבססה על עקרונות פסיכואנליטיים, התמקדה בזיהוי של דפוסי חשיבה.
משפט תמציתי ופשוט: הגישה הטיפולית התמקדה בזיהוי של דפוסי חשיבה.
דוגמה 2:
משפט מסורבל: השימוש בטכניקות מיינדפולנס, אשר מקורן בפילוסופיה הבודהיסטית ואומצו על ידי הפסיכולוגיה המערבית בעשורים האחרונים כחלק מגישות טיפול קוגניטיביות-התנהגותיות, נמצא יעיל בהפחתת תסמיני חרדה ודיכאון.
משפט תמציתי ופשוט: השימוש בטכניקות מיינדפולנס נמצא יעיל בהפחתת תסמיני חרדה ודיכאון.
בשתי הדוגמאות הסרתי את פסוקיות תיאורי הלוואי שמספקות מידע היסטורי או רקע נוסף. אף שמידע זה עשוי להיות מעניין, הוא אינו הכרחי להבנת הרעיון המרכזי של המשפט. הגרסאות המקוצרות מתמקדות בעיקר המסר, מה שהופך אותן לברורות וקלות יותר לקריאה. אם המידע הנוסף חשוב לטיעון הכולל, אפשר להציגו במשפט נפרד או בחלק אחר של הטקסט.
12# השתמשו במילות יחס פשוטות
השתמשו במילות יחס ומיליות פשוטות וקצרות כמו "של" במקום "אשר לו", "ש-" במקום "אשר בו".
דוגמה 1:
משפט מסורבל: השאלון, אשר בו הייתה שאלה פתוחה בסוף, אפשר למשתתפים לתאר במילים שלהם את חווייתם.
משפט תמציתי ופשוט א': השאלון, שבסופו הייתה שאלה פתוחה, אפשר למשתתפים לתאר במילים שלהם את חווייתם.
משפט תמציתי ופשוט ב': השאלון, שבסופו שאלה פתוחה, אפשר למשתתפים לתאר במילים שלהם את חווייתם.
דוגמה 2:
משפט מסורבל: הספר, אשר לו השפעה ניכרת על התפתחות הפסיכולוגיה המודרנית, נכתב על ידי פרויד בתחילת המאה העשרים.
משפט תמציתי ופשוט: הספר של פרויד, שהשפעתו על התפתחות הפסיכולוגיה המודרנית ניכרת, נכתב בתחילת המאה העשרים.
בשתי הדוגמאות החלפתי את הביטוי "אשר לו/בו" בצורות פשוטות יותר של שייכות. שינויים קלים אלו הופכים את המשפטים לטבעיים וזורמים יותר, בלי לשנות את משמעותם. הם גם מקלים את הקריאה ומפחיתים את הסרבול הלשוני שלעתים קרובות מאפיין כתיבה אקדמית.
באמצעות יישום טיפים אלו תוכלו לקצר ולפשט את המשפטים הארוכים שכתבתם ביעילות ולשפר את הקריאות ואת האיכות של הכתיבה האקדמית שלכם.
נתראה בקרוב בחלק ה-7 בסדרה לעוד טיפים מועילים.
פספסתם את החלק ה-1 בסדרה? לא נורא, הנה הוא כאן.
פספסתם את החלק ה-2 בסדרה? לא נורא, הנה הוא כאן.
שיהיה קיצור פשוט נעים,
דפנה.