מהו פרק סקירת הספרות?
אחד הפרקים החשובים ביותר בעבודה האקדמית הוא פרק סקירת הספרות. בפרק זה סוקרים את מה שפורסם בספרות המדעית עד כה (מאמרים, ספרים, תזות, כתבי עת ועוד), בנושא שבחרתם לעבודה.
מטרת הסקירה היא לחשוף את הקוראים למה שידוע עד כה בתחום, מה התיאוריות בנושא שאתם עוסקים בו, ומה המונחים המקובלים והגדרותיהם.
סקירת הספרות משמשת בדרך כלל כמבוא וכרקע לפרקים העוסקים בהצגת המחקר, שהם הפרקים המרכזיים בעבודה. מבחינה תיאורטית כתיבת סקירת ספרות מספקת בסיס תיאורטי בהתאמה לשאלת המחקר, ובכך מייצרת מסגרת מדעית ותוקף לממצאי המחקר.
מה עושים לפני שמתחילים לכתוב את הפרק?
# בוחרים נושא
חשוב להבין היטב את הנושא שאתם מעוניינים לחקור. דרך טובה לוודא את זה היא לקרוא על הנושא בספרות המדעית ולראות אם הוא מתאים לכם, עדיף להחליף נושא מאשר לכתוב עבודה על נושא שלא מכירים. נוסף על כך חשוב שתוודאו שיש מספיק ספרות מחקר בתחום.
# מחפשים מקורות
מחפשים ספרים ומאמרים מדעיים ומקורות אחרים בנושא המחקר שבחרתם. חיפוש המקורות הוא עבודה קשה וממושכת של ישיבה במשך שעות מול המחשב באתרי מחקר, כתבי עת, אתר הספרייה ואתרים נוספים.
הנה 10 טיפים לחיפוש יעיל ונכון של מקורות:
1. למדו להשתמש באופן נכון ויעיל בספרייה של מוסד הלימודים שלכם.
2. למדו להשתמש באופן נכון ויעיל במאגרים האלקטרוניים של מוסד הלימודים שלכם.
3. הקישו כמה מילות מפתח שקשורות ישירות לנושא שלכם, ואם לא תמצאו מספיק מקורות, הרחיבו את החיפוש למילות מפתח בהקשרים רחבים יותר.
4. למדו איך להשתמש באופן נכון ויעיל ב-Google Scholar (כדי למצוא מאמרים איכותיים מכתבי עת ומקורות אחרים).
5. צרו רשימה של כתבי העת הטובים והעדכניים ביותר בתחום שלכם. לשם כך אפשר להיעזר בשירות התראת zetoc. האתר ישלח לכם את תוכן העניינים של כל כתב עת, מאמר, ספר עם פרסומו. חשוב מאוד להתעדכן באופן קבוע.
6. הקפידו להשתמש במקורות אמינים בלבד.
7. השתמשו בביבליוגרפיה של מאמרים ובקישורים למקורות בכתבות כדי למצוא עוד מקורות.
8. השתמשו בסילבוס הקורס – המרצה חיפש במשך שעות מקורות שקשורים לתחום הקורס, חבל לפספס מקורות שהמרצה אוהב.
9. בנו וארגנו באופן שיטתי ספרייה משלכם, המורכבת ממאמרים וספרים רלוונטיים ומעודכנים.
10. חשוב! חשוב! חשוב! הטיפ שימנע הרבה כאב ראש ויחסוך המון זמן: כל מקור ביבליוגרפי שבו אתם משתמשים וממנו מצטטים או כותבים את הנאמר במילים שלכם – כתבו אותו מיד ובמלואו. 2 סיבות לכך: 1. כדי להימנע מגניבה ספרותית – במתכוון או שלא במתכוון. אתם תמיד חייבים לתת קרדיט כשאתם מצטטים רעיונות של אחרים אם בציטוט ישיר או בפרפראזה; 2. חבל לגלות בשלב של כתיבת העבודה שחסרים לך נתונים של פריט ביבליוגרפי מסוים, לכו תמצאו את הנתון עכשיו… זו סתם טרחה מיותרת ומעצבנת שהייתה יכולה להימנע בקלות.
# ממפים את ראשי הפרקים
אפשר ליצור תרשים או טבלה ולכתוב את נושא ראש הפרק, החומר שקיים ובקצרה את התוכן של כל מקור. טבלה כזאת יכולה לעזור לכם מאוד לשמור על סדר וקוהרנטיות בכתיבה ולמנוע סרבול ובזבוז זמן.
# קובעים פגישת ייעוץ עם המרצה/מנחה
משתפים את המנחה בנושא העבודה, בראשי הפרקים המתוכננים, במאמרים ובספרים שבהם תסתמכו, וכל נושא חשוב שהמנחה צריך לדעת. המנחה יכוון אתכם וייתן לכם כלים שיקלו עליכם את הכתיבה.
וכעת, איך כותבים את פרק סקירת הספרות?
הנה 5 טיפים ועקרונות:
1# היקף הפרק
אורכו של פרק סקירת הספרות משתנה ביחס להיקף של גוף העבודה (בלי השערים, תוכן העניינים, רשימת המקורות, הנספחים וכו'), ובדרך כלל מהווה כ-25% ממנו.
2# הקדמת הפרק
בתחילת סקירת הספרות מביאים דברים כלליים, שהקוראים זקוקים להם כדי להבין את הנושא: מונחים עיקריים והגדרות, על מה הנושא משפיע, מה משפיע עליו ועוד דברים חשובים ומעניינים שנמצאו בספרות המחקר. אפשר להוסיף דוגמאות משלכם להבהרת הדברים.
3# איכות על פני כמות
התאימו בין אורך הסיכום של כל מקור למידת חשיבותו לעבודה שלכם. אל תסכמו מקור שולי שחשיבותו קטנה לעבודה, באורך של עמוד שלם.
4# סגנון הכתיבה
שפה במשלב גבוה ולא בשפת דיבור או "שפת רחוב".
כתיבה ברורה ותמציתית.
חלוקה לפסקאות, כל פסקה דנה בנושא אחד.
חיבור בין פסקאות – שלא יהיו "מנותקות" זו מזו – באמצעות חיבור רעיוני ומילות חיבור.
הקפדה על סימני פיסוק – הללו תורמים לקריאות ובהירות המשפטים.
5# כתיבת ההפניות הביבליוגרפיות
1. יש להקפיד להפנות את הקוראים אל המקורות שמהם לקחתם את התכנים השונים. לאחר סיכום המקור במילים שלכם או באמצעות ציטוט ישיר ממנו, מקפידים לכתוב את ההפניה למקור, לפי השיטה הנדרשת.
2. יש לכתוב את המקורות לפי כללי הציטוט הנדרשים (APA ,MLA, שיקגו, כללי הציטוט האחיד במשפטים עוד). חייבים לשמור על כתיבה אחידה ועקבית באותה שיטה לאורך העבודה כולה.
3. אי-הקפדה על סעיפים 1 ו-2 תוריד לכם נקודות חשובות בהערכת העבודה, וחבל!!!
ולסיום, איך שומרים על משמעת הכתיבה האקדמית לאורך זמן ובצורה אפקטיבית? קבלו במתנה את המדריך שכתבתי: