מטבע הדברים עבודות אקדמיות משלבות בתוכנן נתונים מספריים רבים. המספרים יכולים להיכתב בספרות או במילים או בשילוב של שניהן.
הנה כמה כללים בכתיבת מספרים (לפי APA):
כיוון כתיבת מספרים
כידוע, בעברית כותבים מימין לשמאל. על כן כאשר משלבים מספרים בטקסט עברי, יש להקפיד על הכיוון הנכון של הכתיבה.
למשל:
יש לכתוב: עמ' 40-32 ולא: עמ' 32-40.
המלחמה נערכה בשנים 1945-1939 ולא: בשנים 1939-1945.
מספרים המסומנים בִסְפרות
1. מספרים מ-10 ומעלה.
2. מספרים המבטאים זמן.
למשל: בשעה 12:00, 25 דקות, 3 חודשים, ילדה בת 7, שנות ה-30 ("אחד" או "אחת" יירשמו במילה)
3. מספרים המציינים תאריכים. (אפשר להיעזר בנקודה, בלוכסן ובמילים).
למשל: 31.10.95; 18 באוקטובר 1970; 18/10/1970; 1992-1990.
4. מספרים קטנים מ-10, שמושווים למספרים מ-10 ומעלה.
למשל: ילד בן 3 לעומת נער בן 18
5. מספרים המקדימים יחידת מידה, כגון מרחק, משקל, גובה.
למשל: 4 ס"מ, 12 מ"ג, 55 ק"מ
6. מספרים המייצגים תפקודים סטטיסטיים או מתמטיים.
למשל: 5%, הוכפל ב-3, 33% מהתוצר הגולמי, יותר מ-7% מהאוכלוסייה, ביחס של 8:1
7. מספרי נבדקים, סכומים, דרגות בסולם.
למשל: 6 נבדקים, 4 מרואיינים, נמכר ב-2 ₪, ציון 4 בסולם של 9 דרגות
8. מספרים בסדרה, בפרק בספר, חלק בטבלה.
למשל: ניסוי 8, לוח 2, איור 1, נספח 9, שורה 4, פרק 5, עמ' 76
9. כל אחד מהמספרים ברשימה של ארבעה מספרים או יותר.
למשל: סעיפים 2, 4, 5 ו-9
מספרים המסומנים במילים
1. מספרים מתחת ל-10, שאינם מציינים מידות מדויקות, ושאינם עומדים בהשוואה למספרים שמעל 10.
למשל: האיש האחד ש… שני המונחים הללו… שלושה תנאים…
2. המספרים 0, 1 בהופיעם כל אחד לחוד, ייכתבו במילים "אפס", "אחד".
למשל: לפי גרסה אחת…
3. כל מספר הפותח משפט, כותרת וכדומה.
למשל: ארבעים ושמונה אחוזים מכלל האוכלוסייה…
4. שברים בתוך הטקסט.
למשל: שני שלישים מן המרואיינים; חמישית מן האוכלוסייה.
5. מושגים מקובלים וידועים.
למשל: תשעה באב, הארבעה ביולי, אחד באפריל, עשרת הדיברות.
ספרות ומילים המסומנים יחד
משתמשים בספרות ובמילים כדי להביע כמות משוערת גדולה.
למשל: 6 מיליונים אנשים; תקציב של 3.7 מיליארד דולר.
מעוניין לקבל טיפים נוספים?
היכנס לכאן וקבל גישה מיידית ובחינם לספר האלקטרוני שכתבתי ובו טיפים נוספים וכלים לשדרוג הטקסט האקדמי.
"הארבעה ביולי, אחד באפריל..": למה *ה*ארבעה ביולי? ומה עם אחידות?
בהחלט אפשר להוריד את הה"א. אין בה צורך.
תודה על ההערה, יהודה.
מה קורה לגבי כתובות למשל?
כשהמספריים זוגיים כמו : 2, 4, 6 וכו'
האם אני כותבת רחוב ביאליק מס' 6-2
או שאני צריכה להפריד אותם ל- רחוב ביאליק מס' 6,4,2 כי סידרה המספרים לא רציפה?
תודה מראש (O:
הי סיגלית,
עלייך להפריד אותם ולכתוב: רחוב ביאליק מס' 6,4,2 כיוון שסדרת המספרים אינה רציפה.
איך נכון לכתוב זמן בסיפור?
מהשעה שתיים בצהריים ועד תשע בערב עבדנו ובשעה תשע כולם נפגשו ברחבת העירייה?
מהשעה 14:00 בצהריים ועד 21:00 בערב עבדנו ובשעה 21:00 כולם נפגשו ברחבת העירייה?
משום מה שניהם לא נראים לי נכון….
שלום לי,
שניהם נכונים טכנית, אך לדעתי, הכתיבה במילים מתאימה יותר לסיפור מאשר בספרות.
אני עורך טקסט עבור ממשק משתמש של אפליקציה למכשירים ניידים, וקיצור מילים חיוני למדי כדי לא לסרבל את הקריאה והשימוש. בהצגת מידע למשתמש, כיצד נכון לכתוב ביטויים מתמטיים עם מילים, כדוגמת "[מס' ה-]שלבים קטן מ-5"?
האם זה "לחיצות לחיצות" (ככיוון הקריאה של ביטויים מתמטיים)?
עכשיו אני רואה שהתגובות כאן לא מאפשרות הוספת סימני "גדול מ" או "קטן מ".
השאלה שלי הייתה מה בא בצד ימין ומה בשמאל כשמציגים בצורת משוואה עם הסימן המתמטי של "קטן מ" – המספר 5 או המילה "שלבים".
יוני שלום,
אינני בטוחה שהבנתי את שאלתך.
אנא כתוב לי אותה למייל שלי dafna@iedit.co.il
ואענה.
דפנה.
יוני שלום,
כפי שכתבת זה בסדר גמור.
מספר (עדיף בלי לקצר, אלא אם כן המילה מופיעה פעמים רבות בטקסט המתמטי) השלבים קטן מ-5 ולא: מספר השלבים < 5 דפנה.
שלום
כאשר אני רוצה לכתוב בגוף עבודה לפי כללי APA ילדים בגלאי 3-5 שנים, זו הכתיבה הנכונה או מאחר והמספרים קטנים מעשר עלי לכתוב גלאים שלוש עד חמש שנים?
דנה שלום, את יכולה לכתוב ילדים בגילאי 5-3 שנים.
שלום דפנה
השלאה שלי נוגעת למספרים מונים הכתובים כחלק מצירוף סמיכות דוגמת "שני הילדים", האם ניכתן לכותבם גם "2 הילדים"?
עדיף לכתוב במילים: שני הילדים.
שלום רב,
כיצד היית כותבת את המבע הבא:
5 מ-17 הילדות
חמש משבע-עשרה ה…
5 משבע-עשרה ה…
חמש מ-17 ה…
תודה רבה!
אריה שלום,
הדרך ראשונה נהוגה בספרות העיון ובעבודות אקדמיות, ואילו הדרך השנייה נהוגה בפרוזה.
הדרכים השלישית והרביעית אינן מומלצות – או שרושמים במספרים או במילים, לא משלבים את שתי הדרכים באותו משפט.
האם בעבודת תזה אפשר לכתוב סעיפים בספרות?
כלומר במקום: לסיפור שלושה חלקים: אחד- מבוא. שני – גוף הסיפור. שלישי- הסוף
האם אפשר לכתוב: 1. מבוא. 2. גוף. 3. סוף.
תודה
אפשרי.
האם כאשר אני כותבת בעבודה על מלך נגיד הנרי ה- 6 , האם אני צירכה לכתוב הנרי השישי?
הדר שלום, שתי האפשרויות נכונות.