בפוסט זה ארחיב על סגנון כתיבה קצר וממוקד ואתן לך דרכים לקיצור ולמיקוד המשפטים. יישום דרכים אלו יגרום לדוקטורט שלך להיות קריא, זורם ומובן.
חשוב לכתוב משפטים קצרים הכוללים לא יותר מרעיון אחד. אין לכתוב מילים שאין בהן צורך.
לדוגמה: לפני הריאיון קיבלו המרואיינים הסבר מקדים אשר היה משמעותי מאוד להבטחת שיתוף הפעולה מצדם.
אפשר לנסח משפט זה באופן ברור וקצר יותר:
קודם לריאיון ניתן למרואיינים הסבר שהיה חיוני להמשך שיתוף הפעולה מצדם.
עודפות
יש להימנע מביטויים עודפים. חזרות מיותרות על מילים ועל ביטויים יוצרות סרבול וגורמות לקושי בהבנת המשפט.
- במקום לחזור על דברים שנאמרו לפני כן ראוי להפנות את הקוראים חזרה למקום שבו נכתבו.
- עדיף לא להשתמש בביטויים בני כמה מילים אם אפשר להעביר את המסר במילה אחת.
לדוגמה:
במקום "כפי הידוע לכול" אפשר לומר "כידוע".
במקום "כפי שצוין בפסקה הקודמת" אפשר לכתוב "כאמור".
במקום "באופן מדויק" אפשר לכתוב "במדויק"
- בכתיבה אקדמית לא נהוג להשתמש במילים: וכו', וכיוצא בזה, וכדומה. אם יש וכו' או וכדומה, ראוי לפרט אותם.
אם כן, איך להפנות אל מה שנאמר קודם או אל מה שייאמר אחר כך?
הנה כמה דרכים:
1. באמצעות שם גוף (כינוי גוף): הוא, הם, אנחנו, היא וכדומה.
דוגמה: ד"ר אסף אהרוני חוקר את המסלולים המטבוליים שנוצרים בהם חומרי הטעם והריח במהלך ההבשלה של פרי התות. הוא היה אחד הראשונים להשתמש בשבבים ביולוגיים לצורך ניתוח גנטי של צמחים.
2. באמצעות שם מספר: שניהם, רבים וכדומה.
דוגמה: במהלך החפירות הארכאולוגיות נחשפו שני ממצאים נדירים. שניהם תורמים רבות להבנת האבולוציה של האדם.
3. באמצעות כינוי שייכות (קניין): שלה, שלהם, התפתחותה וכדומה.
דוגמה: תהליך ההתפתחות של הפרפר כולל כמה שלבים. התפתחותו מתחילה בביצה, אחרי כן הוא הופך לזחל, לגולם ולבוגר.
4. באמצעות כינוי רמז: זה, זאת, האלה, אלו וכדומה.
דוגמה: תות הבר הוא פרי קטן, עסיסי ומתוק. פרי זה מכיל כמות גדולה של חומרים נוגדי חמצון.
מעוניין לקבל טיפים נוספים?
היכנס לכאן וקבל גישה מיידית ובחינם לספר האלקטרוני שכתבתי ובו טיפים נוספים וכלים לשדרוג הטקסט האקדמי.
לגבי הביטוי "אחד הראשונים להשתמש" נשמע "מאונגלז" ביותר. האם לא נכון יותר לכתוב – "אחד הראשונים שהשתמשו…."?
אכן. אתה צודק.