שלב כתיבת התקציר בא לאחר כתיבת העבודה כולה, ובשלב זה הדוקטורנטים מותשים מההתעסקות הממושכת בכתיבה, ולכן עשויים להזניח את העיסוק בעניינים "מינוריים" כמו הלשון והכתיב של התקציר.
זכרו, התקציר הוא "חלון הראווה" למחקר שלכם – זה הדבר הראשון שקורא חדש ייתקל בו, ולכן הוא חייב להיות מלוטש וכתוב היטב. אם אתם כותבים תקציר מבריק מבחינת תוכנו ומהותו, אבל הוא מלא בשגיאות לשון וכתיב, אתם תגרמו לקוראים שלכם לאבד עניין.
8 הטעויות הכי נפוצות שדוקטורנטים עושים בכתיבת תקציר שקשורות לאוצר מילים, לשון וכתיב
(מסודר בסדר אקראי)
1# שימוש בציטוטים והפניות
בדרך כלל, בתקציר לא כותבים ציטוטים והפניות ביבליוגרפיות – אלה שמורים לעבודת הדוקטורט עצמה. עם זאת, אפשר להשתמש בשמות מחברים כאשר אתם מתייחסים לעבודה מכוננת. לדוגמה, אם המחקר שלכם הוא תגובה למחקר קודם, אפשר לציין את שמות החוקרים (בהפניה מקוצרת). חשוב לציין שלמוסדות מסוימים עשויה להיות העדפה אחרת, אז הקפידו לעיין בעבודות דוקטורט קודמות באוניברסיטה שלכם כדי להבין מה נהוג.
2# שימוש ברשימות
כיוון שהתקציר צריך להיות מאוד תמציתי, אתם עלולים להתפתות ולסכם את התוכן בנקודות, רשימות ואולי אפילו בטבלאות. יש להימנע מכך – ברוב המקרים תקציר אמור להיות סיכום טקסטואלי רצוף.
3# טעויות כתיב ולשון
התקציר שלכם צריך להיות מושלם מבחינת הכתיב והלשון. במהלך עבודתנו עם סטודנטים לעתים קרובות מדי אנחנו מוצאים בתקצירים שלהם שגיאות כתיב, פיסוק ודקדוק. כיוון שזה "חלון הראווה" של המחקר שלכם, בעיות מסוג זה פשוט אינן נסלחות. לכן, הקפידו לערוך ולהגיה את התקציר בדייקנות לפני ההגשה.
4# זמן הפעלים במשפטים אינו נכון
את התקציר כותבים לרוב בזמן עבר כי זה החלק האחרון בפאזל של הדוקטורט שלכם. המחקר כבר נעשה ונכתב, והדבר היחיד שנותר הוא לסכם אותו ב-300-200 מילים. כתיבת התקציר בזמן הווה תישמע מגוחכת כי הרי מדובר בסקירה כללית של המחקר שנפרש על פני שנים ואפילו עשורים אחורה. חלק מהמוסדות האקדמיים וועדות השיפוט עשויים לא לקבל מחקרים עם תקצירים שכתובים בזמן הלא נכון, ולכן חשוב שתשימו לב לזה.
5# שימוש בז'רגון מוגזם, טרמינולוגיה מורכבת וקיצורים
תמיד הניחו שאתם כותבים עבור קוראים שמגלים עניין אינטלקטואלי בתחום המחקר שלכם. התקציר צריך להיות מובן לקהל הזה, ושימוש מוגזם בז'רגון מקצועי או בטרמינולוגיה מורכבת עלול לגרום להם ללכת לאיבוד ולמנוע מהם לקרוא את המחקר כולו.
בדיסציפלינות מסוימות זה עלול להיות מאתגר להימנע מקיצורים אם הם משמשים מונחים, אם אי-אפשר לכתוב אותם בדרך אחרת, אם קשה לכתוב אותם במלואם או אם לא מעשי להשאירם מחוץ לתקציר.
לסיכום, אם אתם חייבים להשתמש בז'רגון או בקיצורים למיניהם כדי לבטא במדויק מושג או רעיון מסוים, הקפידו להסביר את משמעותו.
6# שימוש בלשון מוגזמת ודרמטית
תקציר מלא בשמות תואר מוגזמים ודרמטיים עלול לפגוע באמינות הממצאים שלכם. הקוראים שלכם עלולים לקבל את הרושם השגוי שאתם לא מקצועיים, ודעתם עלולה להיות מוטית ולא אובייקטיבית כלפי הממצאים שלכם.
7# אי-ציות להנחיות הכתיבה של המוסד הרלוונטי
הנחיות המוסד האקדמי לכותבים אינן בגדר הצעות או רעיונות טובים אלא הנחיות שחייבים לעמוד בהן. אי-ציות להנחיות יכול להעלות באופן ניכר את הסיכוי שהעבודה שלכם תוחזר אליכם לביצוע תיקונים.
8# היעדר מילות מפתח
כתיבת מילות מפתח רלוונטיות בסוף התקציר חשובה מאוד. לפעמים סטודנטים כותבים מילות מפתח שאינן רלוונטיות, ולפעמים הם לא כותבים מילות מפתח בכלל. מילות המפתח הן מה שהופכות את המחקר שלכם לגלוי במנועי חיפוש ובמאגרי מידע אקדמיים – הן כמו האשטאגים אקדמיים שמאחדים את עולם המחקר ומאפשרים לנווט בין מחקרים דומים.
מומלץ להשתמש בביטויי מפתח (מורכבים מכמה מילות מפתח) שייצגו במדויק את המחקר שלכם, למשל: משפט טיפולי, אשפוז כפוי, ועדה פסיכיאטרית מחוזית, טיפול בחולי הנפש. לעומת זאת אין להשתמש במשפטים שלמים כביטויי מפתח, אלה פשוט נראים רע ויקשו מאוד את מציאת המחקר שלכם. נסו לדבוק בביטויי מפתח של 3-2 מילים.
באופן כללי כדאי לכתוב 6-5 מילות/ביטויי מפתח למחקר שלכם. עם זאת, תמיד מומלץ לברר עם המוסד שלכם כמה מילות מפתח/ביטויים הוא מעדיף. ממש לא מומלץ להשתמש בכל מילת מפתח שעולה על דעתכם, כי זה עלול לעשות רושם שהמחקר שלכם אינו אמין או כללי מידיי או שזה עלול להיראות כניסיון "לעבוד" על מנוע החיפוש.
אז איך למצוא מילות מפתח רלוונטיות למחקר שלכם?
אפשר להתחיל בחשיבה על תהליך המחקר שלכם ועל מילות החיפוש שבהן השתמשתם בעת ביצוע סקירת הספרות. בנוסף, עיינו במילות המפתח ששימשו במחקרים קודמים (מאמרים שקראתם כחלק מסקירת הספרות שלכם) כדי לאתר מילות מפתח רלוונטיות לכם.
נתקעתם? אתם לא יודעים איך לתמצת עוד את התקציר? אין לכם זמן לערוך את התקציר ולוודא שכתבתם אותו נכון לפי הדרישות? פנו אלינו ונעשה את זה בשבילכם. צרו איתנו קשר מכאן.
