הדרך הקלה, המהירה והבטוחה ביותר להגשת טקסט אקדמי איכותי ומושלם!

תמלול מחקר איכותני

3 השיטות העיקריות לתמלול ריאיון במחקר איכותני

ראיינת קבוצת אנשים במסגרת המחקר האיכותני שלך וכעת הגיע הזמן לתמלל את התשובות שקיבלת?

לפני שמתחילים לתמלל, צריך לקבוע באיזו שיטת תמלול להשתמש. בחירת השיטה תלויה במטרת המחקר שלך.

ישנן 3 שיטות תמלול מחקר איכותני עיקריות:

1# תמלול מילולי

תמלול מחקר איכותני בשיטה זו כותבים את כל המילים שנשמעות בריאיון, כולל חזרות של מילים. נוסף על כך מציינים הפסקות בדיבור, מילים/חלקי מילים שנאמרו וקולות שנשמעו שהם ביטויים לרגשות ומחשבות כגון צחוק, בכי, גמגום, היסוס, אנחה, כחכוך, גיחוך.

דוגמאות:
הגאים המציינים היסוס, התלבטות, חשיבה: "אה…", "אממ…".
מילים ומשפטים "לא-מהותיים": "אתה יודע למה אני מתכוונת?", "אתה יודע", "כאילו".
צלילים: [אנחה], [צחוק], [גיחוך], [בכי].
חזרות של מילים: מאוד-מאוד.

תמלול מסוג זה משמש בעיקר במקצועות המשפט ובמחקרים שבהם מעוניינים לחקור לא רק את "מה" שנאמר אלא גם את ה"איך" זה נאמר.


2# תמלול מילולי מושכל ו"נקי" (השיטה השכיחה ביותר)

בשיטה זו מתמללים את הריאיון בלי לציין חזרות מילים שאינן מוסיפות לתוכן, ותקשורת לא-מילולית: צלילים, הפסקות בדיבור, ביטויי רגשות ומחשבות (כדוגמת הנ"ל).

תמליל בשיטה זו מנסה לתפוס את מה שנאמר, את מהות הנאמר, ולא את האופן שבו זה נאמר, ולכן לא כותבים את המילים והמשפטים שאינם רלוונטיים להעברת התוכן המהותי.

השיטה מספקת תמליל קריא יותר תוך שמירה על נאמנות לקול ולמשמעות שהמרואיין התכוון אליה.

מה מותר לך לעשות לשיפור הקריאות (בלי לשנות את סגנון הכותב ועיקרי הנאמר):
• לתקן טעויות לשון.
• לחלק רצף דיבור ארוך לפסקאות הגיוניות.
• להחליף מילות סלנג בגרסאות מקובלות בלשון הכתובה.
• להוסיף פיסוק המורה על הכוונה: פסיק, נקודה, נקודתיים (לפני פירוט), סימן שאלה וקו מפריד.
• להשלים משפטים שבורים.
• במקרים שבהם הקורא עלול לא להבין למה התכוון המרואיין, והמראיין יודע, הוא יכול להוסיף בסוגריים מרובעים [ ] מילים משלימות, להסביר בסוגריים למה הכוונה + קו מפריד וראשי התיבות של המראיין.
• להוסיף שלוש נקודות בתוך סוגריים מרובעים […] במקרים שבהם הציטוט נקטע או מעוניינים להשמיט מילים ומשפטים לא רלוונטיים.

שימו לב! יש להיזהר מתיקון ותוספות יתר, ולעשות זאת רק במצבים שבהם הדבר הכרחי.


3# תמלול ערוך

מדובר בגרסה מסוכמת וערוכה של תמליל מושכל. ניתן להשמיט מילים ומשפטים לא רלוונטיים אם זה לא משנה את מהות ותוכן הריאיון.

ב-3 השיטות הנ"ל יש להימנע משימוש בסימני קריאה (!), סימני שאלה + סימן קריאה (?!), שלוש נקודות (…) להעצמת הדרמטיות כיוון שכוונת הסימנים אינה ברורה מספיק, וזו בעצם פרשנות של המראיין. מקומה של פרשנות המראיין הוא מחוץ לציטוט, לפניו או אחריו, ויש לכתוב אותה במילים ברורות ולא באמצעות סימני פיסוק.

 

רוצה לקבל טיפים נוספים לכתיבה נכונה של הטקסט האקדמי שלך?

היכנס לכאן וקבל אוסף עשיר של טיפים לשוניים לכתיבה נכונה, שימנעו הורדת נקודות חשובות בהערכת עבודתך או צרו קשר עם עלי דפנה.

11 מחשבות על “3 השיטות העיקריות לתמלול ריאיון במחקר איכותני”

  1. Hello my loved one! I want to say that this post is awesome, nice written and come with almost all important infos.

    I would like to see extra posts like this .

  2. What i don't understood is in truth how you are no longer
    actually much more neatly-favored than you may be right
    now. You're very intelligent. You already know thus considerably
    in the case of this subject, produced me individually believe it from a
    lot of varied angles. Its like men and women are not involved until it is something
    to do with Woman gaga! Your personal stuffs great.
    Always care for it up!

  3. Great work! This is the kind of information that are meant
    to be shared around the net. Shame on the seek engines for no longer positioning this submit higher!
    Come on over and seek advice from my site . Thanks
    =)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

עלי דפנה - עריכה לשונית ייעודית אקדמית located at אדם - גבע בנימין , ישראל, ישראל . Reviewed by 95 customers rated: 5 / 5
דילוג לתוכן