יושרה אקדמית ושיקולים אתיים בשימוש בשירותי עריכה
המונח "יושרה אקדמית" נמצא בלב העשייה האקדמית והמחקרית. הוא מבטא מחויבות ליושר, אחריות והתנהגות אתית בכל תחומי הלמידה והכתיבה. כאשר מדובר בשימוש בשירותי עריכה מקצועיים בעבודת תזה או דוקטורט, סטודנטים רבים שואלים את עצמם: האם זה אתי? האם זה עלול להיחשב הפרה של כללי האקדמיה או יתרון לא הוגן?
פוסט זה בא להבהיר את הסוגיות הללו ולהסביר כיצד עריכה אתית יכולה להתקיים בהרמוניה מלאה עם כללי היושרה האקדמית.
אז מהי יושרה אקדמית?
יושרה אקדמית פירושה שהסטודנט מגיש עבודה שהיא פרי עמלו האישי, תוך מתן קרדיט למקורות ולעזרה שקיבל. יושרה זו כוללת גם שקיפות לגבי כל סיוע שהתקבל במהלך תהליך המחקר והכתיבה. מוסדות ההשכלה הגבוהה מעודדים שיתוף פעולה, קבלת משוב מקצועי ואף סיוע מקצועי – כל עוד העבודה הרעיונית והמחקרית נשארת של הסטודנט.
ומהי עריכה אתית?
עריכה אתית היא שירות שמטרתו לעזור לסטודנטים להציג את רעיונותיהם באופן ברור, קוהרנטי ובהתאם לכללים האקדמיים – בלי לשנות את התוכן, הטיעון או הנתונים המקוריים.
עורך אתי אינו:
* מבצע מחקר או מוסיף רעיונות חדשים.
* כותב מחדש חלקים שלמים בעבודה.
* מוסיף תוכן שלא נכתב על ידי הסטודנט.
* משנה או מסלף נתונים, תוצאות או פרשנויות.
לעומת זאת, עורך אתי כן:
* מתקן שגיאות לשון, דקדוק ופיסוק.
* מחדד ניסוחים לא ברורים ומשפר את הקריאוּת.
* דואג לאחידות בסגנון ובמינוח.
* מוודא עמידה בהנחיות האקדמיות לציטוט ולעימוד.
מה אומרים המוסדות האקדמיים על שירותי עריכה?
רוב האוניברסיטאות מכירות בלגיטימיות של שימוש בשירותי עריכה מקצועיים – כל עוד העריכה נעשית במסגרת הכללים. מוסדות רבים אף מפרסמים מדיניות ברורה לגבי מה נחשב לעריכה מותרת. המדיניות כוללת לרוב את ההנחיות הבאות:
* האחריות על התוכן האקדמי נותרת של הסטודנט בלבד.
* ניתן לשפר שפה, ניסוח, דקדוק ועימוד.
* במקרים מסוימים יש ליידע את המנחה או את המוסד על קבלת שירותי עריכה.
מומלץ לבדוק את הנהלים הרשמיים של המוסד האקדמי שלכם ולפנות למנחה אם יש ספק.
איך עריכה אתית תומכת ביושרה האקדמית?
רחוק מלהוות איום על האתיקה האקדמית – עריכה אחראית דווקא מחזקת את ערכי היושרה והמצוינות. הנה כיצד:
- המחבר נשאר הסטודנט. העורך אינו משנה רעיונות או תוכן מחקרי אלא מסייע להציג אותם בצורה ברורה.
- העברת המסר משתפרת. סטודנטים מתקשים לעיתים לנסח את רעיונותיהם בבירור – העורך מסייע בגישור על פערי ניסוח.
- שוויון הזדמנויות. סטודנטים שאינם דוברים של שפת הכתיבה של העבודה מפיקים תועלת רבה משירות של עורך. זה מאפשר להם להתחרות באופן שווה בדוברי השפה ולהגיש עבודות באיכות כתיבה גבוהה.
- מניעת אי-שקיפות. עורך טוב גם עוזר לסטודנטים לצטט נכון ולהימנע מעבירת הגניבה הספרותית, העתקות או בעיות אתיקה אחרות.
ממה מומלץ להימנע?
סטודנטים יקרים, כדי לשמור על יושרה אקדמית הימנעו מ:
* שימוש בשירותי כתיבה אקדמית (סופר צללים) שבהם מישהו אחר כותב עבורכם את העבודה.
* בקשת שכתוב מהותי או הוספת מקורות שלא קראתם בעצמכם.
* הגשת עבודה שאינכם מבינים או שאינכם יכולים לעמוד מאחוריה.
לסיכום, שימוש בשירותי עריכה מקצועיים בצורה אתית הוא לא רק מותר אלא גם צעד אחראי. הוא מעיד על רצון להגיש עבודה איכותית, מקצועית ומכובדת תוך שמירה על כללי האקדמיה. כאשר השירות נעשה באופן שקוף, אחראי ובהתאם להנחיות המוסד, העריכה מחזקת את העבודה האקדמית ואינה פוגעת ביושרה שלה.
בפוסט הבא, החמישי בסדרה, אעסוק במקרים קונקרטיים שבהם עריכה מקצועית נחשבת לא רק למותרת אלא להכרחית להצלחת הכתיבה האקדמית.
רוצים להגיע (סוף סוף) לרגע הגשת התזה או הדוקטורט רגועים ובטוחים לחלוטין שהעבודה שלכם מנוסחת למופת תוך שמירה על הסגנון הייחודי שלכם, משקפת את המחקר המצוין שעשיתם, כתובה לפי כללי הכתיבה האקדמית הנוקשים וחפה משגיאות?
רוצים לקבל הצעת מחיר? לקבל דוגמת עריכה מקצועית בחינם?
לחצו כאן וצרו איתנו קשר (מבטיחים לחזור אליכם בתוך 24 שעות).
פספסת את הפוסטים הקודמים בסדרה? הכול בסדר, הנה הם:
על אתיקה אקדמית ועריכת תזה ודוקטורט [חלק 1]