הדרך הקלה, המהירה והבטוחה ביותר להגשת טקסט אקדמי איכותי ומושלם!

טיפים לשוניים לשדרוג הטקסט האקדמי l דפנה גלייזר l עלי דפנה - עריכה לשונית ייעודית אקדמית

9 אמצעים רטוריים אסורים בכתיבה אקדמית (חלק 1)

סגנון הכתיבה האקדמית צריך להיות פשוט, תמציתי וענייני, יבשושי-משהו. שימוש באמצעים רטוריים יצירתיים אסור בהחלט.

 

מהו אמצעי רטורי?

מדובר בסגנון כתיבה שבו משתמשים באמצעים אמנותיים-לשוניים מגוונים כדי לצוד את לב הקורא וכדי לשכנע ולעניין אותו, למשל: דו-משמעות, מילים טעונות, לשון ציורית, הגזמה, לגלוג, אירוניה, סלנג, לשון גבוהה, חזרה, שאלה רטורית, פנייה לנמען, פיסוק רגשני, חריזה, משחקי צלילים.

 

אז האם גם אתם משתמשים באחד או יותר מהאמצעים הרטוריים האסורים בכתיבה האקדמית?

 

הנה 9 אמצעים רטוריים פופולאריים שאסור לכם להשתמש בהם בעבודה האקדמית (מזמינה אתכם לבדוק את עצמכם ולתקן במקרה הצורך):

 

1# מילים נרדפות לצורך גיוון וניפוח

מילה נרדפת = מילה הזהה או קרובה במשמעותה למילה אחרת.

דוגמה:
לא-אקדמי: היכולת לדמיין גופים מופשטים, אבסטרקטיים, ערטילאיים ולהגשימם בחומר, מייחדת את האדם ומעניקה לו סיפוק מיוחד.
אקדמי: היכולת לדמיין גופים מופשטים ולהגשימם בחומר, מייחדת את האדם ומעניקה לו סיפוק מיוחד.

 

2# ניבים וביטויים

ניב/ביטוי = שתי מילים או יותר המופיעות יחד ויוצרות מובן מסוים השונה מצירוף המובנים של כל אחת מהן לחוד.

דוגמאות:
א.
לא-אקדמי: האפשרות ליצור מולקולות חדשות היא אחת הסיבות להימשכותם של אנשים יצירתיים לכימיה. הבנתן של המערכות המולקולריות הללו בפיזיקה, כימיה, ביולוגיה, רפואה, רוקחות, פולימרים, ואחרונה אחרונה חביבה – ננוטכנולוגיה – מייצגת את התחום של מדעים מולקולריים.
אקדמי: האפשרות ליצור מולקולות חדשות היא אחת הסיבות להימשכותם של אנשים יצירתיים לכימיה. הבנתן של המערכות המולקולריות הללו בפיזיקה, כימיה, ביולוגיה, רפואה, רוקחות, פולימרים וננוטכנולוגיה מייצגת את התחום של מדעים מולקולריים.

ב.
לא-אקדמי: יונגר היה חבר בכמה קבוצות של מהפכנים לאומניים בתקופת רפובליקת ויימאר ונטה לרעיון הסוציאליזם הלאומי. עם זאת השיב פני המפלגה הנאצית ריקם כשהציעו לו להיות חבר רייכסטאג מטעמה.
אקדמי: יונגר היה חבר בכמה קבוצות של מהפכנים לאומניים בתקופת רפובליקת ויימאר ונטה לרעיון הסוציאליזם הלאומי. עם זאת סירב להצטרף למפלגה הנאצית ולהיות חבר רייכסטאג מטעמה.

 

3# האנשה

האנשה = ייחוס תכונות אנושיות לצמחים, בעלי חיים וחפצים.

דוגמה:
לא-אקדמי: תהליך השלום בין שתי המדינות נמצא בפרפורי גסיסה זה 5 שנים.
אקדמי: זה 5 שנים שתהליך השלום בין שתי המדינות דועך וקרוב לכישלונו.

 

4# סלנג

סלנג = מערכת של מילים וביטויים דיבוריים, שנעשה בה שימוש בעיקר בנסיבות לא פורמאליות והמאופיינת בהִשתנות מתמדת, בציוריות רבה ובסטיות מן הלשון התקנית.

דוגמה:
לא-אקדמי: בהיותו אגוצנטרי הוא עלול לסגת מהקשיים, להיות ראש קטן ולקבל את הכללים המוטלים עליו בבית ובבית הספר, כאילו היו חוקים מוחלטים.
אקדמי: בהיותו אגוצנטרי הוא עלול לסגת מהקשיים ולקבל מתוך צייתנות עיוורת את הכללים המוטלים עליו בבית ובבית הספר, כאילו היו חוקים מוחלטים.

 

בשבוע הבא אביא לכם את 5 האמצעים הרטוריים הנוספים.

 

 

רוצים לקבל טיפים נוספים לכתיבה נכונה של הטקסט האקדמי שלכם?

היכנסו לכאן וקבלו אוסף עשיר של טיפים לשוניים לכתיבה נכונה, שימנעו הורדת נקודות חשובות בהערכת עבודתכם או צרו קשר עם עלי דפנה.

עלי דפנה - עריכה לשונית ייעודית אקדמית located at אדם - גבע בנימין , ישראל, ישראל . Reviewed by 95 customers rated: 5 / 5