חלק 2: ניהול זמן
"ניהול זמן" הוא כינוי לאוסף של שיטות ומיומנויות שנועדו לביצוע של תכנון ובקרה על משך הזמן המוקדש לפעילויות שונות, זאת במטרה לשפר את היעילות ואת הפריון.
המושג מתייחס בדרך כלל לביצוע של תכנון, הקצאה, הצבת מטרות, האצלת סמכויות, ניתוח של ניצול הזמן בפועל, בקרה, סידור עבודה וקביעת סדרי עדיפויות. (מתוך "ניהול זמן", ויקיפדיה)
כתיבת עבודה אקדמית היא פרויקט מורכב שצריך לנהל, שדורש תכנון, התמדה ועמידה בדד ליין שנקבע. את הפרויקט עושים לסירוגין לצד ביצוע שאר מטלות היום-יום השגרתיות.
חשוב לאמץ שיטה או שתיים של ניהול זמן ולהקפיד עליה כדי לעמוד במשימה.
הנה 6 טיפים לניהול הזמן:
טיפ 1: ללמוד ניהול זמן
כדאי ללמוד איך מנהלים זמן: לקרוא מאמרים בנושא, ללכת לקורס, לסדנה. אפשר לקרוא ספרים בתחום כמו ספרו של סטיבן קובי "שבעת ההרגלים של אנשים אפקטיביים מאוד" או ספרים על "עקרון פארטו" (כלל 80-20) ועוד.
טיפ 2: מתייחסים לכתיבה כאל הליכה לעבודה
כתיבת מחקר היא עבודה לכל דבר ועניין. קמים בבוקר והולכים לעבודה, בין אם זו הספרייה הקרובה או שולחן העבודה בבית.
עם סיומו של "יום העבודה" אפשר לטלפן לחברים, למשפחה או לבנק, לרחוץ את הכלים בכיור או לצאת לקניות ולסידורים.
ואם אתם בבית, וחבר טוב קפץ לבקר, אתם משיבים לו באדיבות כי תתפנו בשמחה רק לאחר שעות העבודה.
טיפ 3: הטיימר – חברו הטוב של הסטודנט
יושבים עם טיימר – קוצב הזמן. אפשר לקבוע אותו מראש, למשל לשעה וחצי כתיבה וחצי שעה הפוגה לסירוגין או לשעה כתיבה ורבע שעה הפוגה וכדומה.
טיפ 4: מיון ההסחות
ממיינים את סוגי ההסחות האופייניים לכם או הקיימים בסביבתכם, והופכים למודעים אליהן.
דוגמאות להסחות:
1. קריאה של כל מילה ומילה במקום לרפרף גם כשזה חומר שכבר מכירים.
2. עליית רעיונות רבים במהלך הכתיבה שמושכים לכיוונים שונים – ובדרך כלל מיותרים.
3. רצון להבין במדויק את משמעותן של מילים אף שהבנה בלתי מדויקת שלהן אינה פוגעת בהבנת תוכן המשפט.
4. בזבוז זמן רב מידי על תכנונים – הדבר כביכול מרגיע, אבל ברור כשמש שלא תעמדו בהם והעבודה תיקח כמה שתיקח.
טיפ 5: הופכים לגנבי זמן מקצועיים
אם יש לכם מחשב נייד, קחו אותו עמכם לכל מקום. הוא קטן ולא תופס מקום רב, הוא דלוק כל הזמן, וכל רגע פנוי שיש לכם, נצלו לטובת הכתיבה.
אם אתם ממש חייבים לעשות כלים, קראו את המאמר קודם לכן, ואז גשו לעשות כלים ובראש חשבו על ניסוח או על הקשר. עשו קישורים וניסוחים במהלך הכלים, ומיד עם סיום רחיצת הכלים חזרו לנייד והמשיכו את הרעיון.
טיפ 6: עשו כך כל היום במהלך המטלות היום-יומיות שלכם.
בלילה לכו לישון עם הרעיונות והשאלות בראשכם, ומיד עם הקימה בבוקר המשיכו להקליד בדיוק מהיכן שהפסקתם.
לחלק הראשון בסדרה "איך לשמור על משמעת הכתיבה של העבודה האקדמית שלך?" היכנסו מכאן
אז מהם הטיפים שהכי דיברו אליכם? שתפו אותנו.
ואם יש לכם טיפ נוסף שיכול להועיל לסטודנטים אחרים, מוזמנים לנדב אותו.
בהצלחה!!!