הדרך הקלה, המהירה והבטוחה ביותר להגשת טקסט אקדמי איכותי ומושלם!

טיפים לשוניים לשדרוג הטקסט האקדמי l דפנה גלייזר l עלי דפנה - עריכה לשונית ייעודית אקדמית

9 אמצעים רטוריים אסורים בכתיבה אקדמית (חלק 2)

יופי! הגיע הזמן להביא לכם 5 אמצעים רטוריים פופולאריים נוספים שאסור לכם להשתמש בהם בעבודה האקדמית (מזמינה אתכם לבדוק את עצמכם ולתקן במקרה הצורך):

 

*****אם פספסתם את 4 האמצעים הרטוריים הקודמים, אל דאגה, הם מחכים לכם כאן

 

5# הגזמה
שימוש במילים מופרזות, מוגזמות או קיצוניות.
דוגמה:
לא-אקדמי: בו בזמן שמונטיפיורי ניהל משא ומתן על תוכניתו עם מוחמד עלי, שב איבראהים פאשא מצרימה לאחר ניצחון מוחץ ומרהיב על צבא הסולטאן ליד נזיב (נציבין) ושביית הצי התורכי.
אקדמי: בו בזמן שמונטיפיורי ניהל משא ומתן על תוכניתו עם מוחמד עלי, שב איבראהים פאשא מצרימה לאחר ניצחון מכריע על צבא הסולטאן ליד נזיב (נציבין) ושביית הצי התורכי.

 

6# מילים טעונות
מילים שנוסף למשמעותן הישירה הן נושאות עִמן מטען רגשי מסוים, והן מקובלות כחיוביות או כשליליות.
דוגמאות:
א.
לא-אקדמי: המחקר בוחן את צפיפות האוכלוסין האיומה בכמה אזורים בארץ ישראל בתקופת השלטון הבריטי.
אקדמי: המחקר בוחן את צפיפות האוכלוסין הרבה בכמה אזורים בארץ ישראל בתקופת השלטון הבריטי.

ב.
לא-אקדמי: באותה שנה נכנסו לארץ באופן ספונטאני מספרים גדלים והולכים של מסתננים השוהים ועובדים בישראל ללא אשרה. (מסתננים = מונח טעון רגשית)
אקדמי: באותה שנה נכנסו לארץ באופן ספונטאני מספרים גדלים והולכים של מהגרים השוהים ועובדים בישראל ללא אשרה. (מהגרים = מונח נייטרלי)

 

7# פיסוק "רגשני"
ריבוי של סימני פיסוק מביע רגשות. סימני קריאה רבים (!) מביעים השתוממות או התפעלות; בעיות והיסוסים באים לידי ביטוי בסימני שאלה (?), ותמיהה מבוטאת בעזרת שני הסימנים גם יחד (?!). קיטוע, מחשבה או רגש שלא הובעו במילים, מובעים בעזרת שלוש נקודות (…); מירכאות, סוגריים וקווים מפרידים עשויים להביע את עמדת הכותב.
דוגמה:
לא-אקדמי: במדינת ישראל, בתקופת הקורונה, היו 200,000 משפחות שילדיהן בגיל בית ספר ואין להם מחשב. זה מספר אסטרונומי!!! כיוון שלילדים אלו אין אפשרות ללמוד באופן מקוון, הפערים בינם לבין אלה שיש להם מחשבים, הולכים ומעמיקים
אקדמי: במדינת ישראל, בתקופת הקורונה, היו 200,000 משפחות שילדיהן בגיל בית ספר ואין להם מחשב. זה מספר לא מבוטל. כיוון שלילדים אלו אין אפשרות ללמוד באופן מקוון, הפערים בינם לבין אלה שיש להם מחשבים, הולכים ומעמיקים.

 

8# אמיתות "מוסכמות"
ניסוח הדברים כאמיתות מוסכמות על הכול, שאין לערער עליהן.
דוגמה:
לא-אקדמי: הכול יודעים שיש שלושה גורמים המקלים משמעותית על מצוקתם של אנשים טרנסג'נדרים: 1. סביבה תומכת/משפחה מקבלת; 2. אפשרות לשינוי מסמכי הזיהוי והתאמתם לזהות המגדרית שהאדם מבטא; 3. נגישות להליכים רפואיים ופרא-רפואיים לשינוי והתאמת המאפיינים הגופניים לזהות המגדר.
אקדמי: לפי מחקר/ים (מראי המקום), יש שלושה גורמים המקלים משמעותית על מצוקתם של אנשים טרנסג'נדרים: 1. סביבה תומכת/משפחה מקבלת; 2. אפשרות לשינוי מסמכי הזיהוי והתאמתם לזהות המגדרית שהאדם מבטא; 3. נגישות להליכים רפואיים ופרא-רפואיים לשינוי והתאמת המאפיינים הגופניים לזהות המגדר.

 

9# חריגה מסדר מילים מקובל
שינוי סדר מילים רגיל במשפט לצורך הבלטה והדגשה.
דוגמה:
לא-אקדמי: אסירים ביטחוניים – בתי חולים רבים בארץ היו מעורבים בטיפול באסירים הללו.
אקדמי: בתי חולים רבים בארץ היו מעורבים בטיפול באסירים ביטחוניים.

 

 

רוצים לקבל טיפים נוספים לכתיבה נכונה של הטקסט האקדמי שלכם?

היכנסו לכאן וקבלו אוסף עשיר של טיפים לשוניים לכתיבה נכונה, שימנעו הורדת נקודות חשובות בהערכת עבודתכם או צרו קשר עם עלי דפנה.

עלי דפנה - עריכה לשונית ייעודית אקדמית located at אדם - גבע בנימין , ישראל, ישראל . Reviewed by 95 customers rated: 5 / 5