לא רק לסכם: איך מצטטים חוקרים בלי לאבד את עצמך בדרך
הרבה סטודנטים מרגישים שברגע שהם מתחילים להכניס מקורות לעבודה – הם נעלמים. הפִסקה נהיית מעין מגרש משחקים של חוקרים אחרים: זה אמר כך, זו טענה אחרת, פה יש סיכום, שם ציטוט – והקול של הסטודנט? נאלם.
מה שקורה בפועל הוא בלבול בין שני דברים שונים לגמרי: סיכום ועיבוד.
אז מה ההבדל?
סיכום: הנה מה שהחוקר כתב.
עיבוד: הנה מה שאני מבין ממה שהחוקר כתב, ואיך זה רלוונטי לטענה שלי.
הבעיה מתחילה כשהפסקאות נכתבות כמו רשימת מכולת של סיכומים. זה אולי נראה "רציני", אבל בפועל זו עבודה פאסיבית שאין בה חשיבה, אין בה טענה, ואין בה מסר.
במקום זאת השאלה שאתה צריך לשאול את עצמך כל הזמן היא: "מה אני עושה עם מה שקראתי?"
הנה 3 דברים שסטודנטים רבים מדלגים עליהם ותורמים לבעיה:
1# הם לא מסמנים לעצמם למה הם מצטטים דווקא את זה.
לא כל משפט שכתוב יפה בספר או במאמר, ראוי להיכנס לעבודה. הציטוט צריך לשרת רעיון, להדגים טענה, להדגיש פער.
2# הם לא מתעכבים על מה שהחוקר לא אמר.
לפעמים מה שחשוב הוא מה שחסר – מה שנאמר בעמימות או שונה מהמקורות האחרים. שם בדיוק מתחילה החשיבה.
3# הם לא מחברים בין המקורות השונים.
במקום להניח ציטוטים של חוקרים זה ליד זה שאל את עצמך: איפה הם מסכימים? איפה הם מתנגשים? איפה הם משאירים מקום לרעיון אחר?
הנה 3 טיפים לשילוב מקורות בצורה אקטיבית, לא אוטומטית:
1# לפני שאתה כותב, שאל את עצמך: מה אתה רוצה לומר בפסקה הזאת?
לא מה כתוב אצל אחרים אלא מה אתה מנסה לטעון. לאחר מכן חפש את המקור שיחזק, יסייג או יארגן את הרעיון הזה.
2# הצג את החוקר כחלק מדיון, לא כאוטוריטה מוחלטת.
במקום לכתוב "X טוען ש…", נסה לכתוב "לדבריו של X יש חשיבות בעיקר בהקשר של…" או "X מדגיש נקודה שמציפה את השאלה המרכזית כאן…".
3# סיים את הפִסקה בקול שלך.
גם אם הכנסת כמה מקורות, אל תיתן להם את המילה האחרונה. חתום במשפט שלך: מה עולה מכל זה? למה זה חשוב? איך זה מחזק את הטענה שלך?
לסיכום, ציטוט חוקרים אחרים אינו מטרה אלא אמצעי. הם חומר הגלם, לא המנה המוגשת. והכתיבה שלך היא מה שהופך את כל זה לעבודה אקדמית חיה, עם כיוון, עם עומק, עם קול ברור.
בחלק ה-3 בסדרת הפוסטים: "איך לשלב בכתיבה אקדמית את הקול האישי שלך" נדבר על איך לתפור את הקול האישי עם המקורות, לגרום לטקסט להרגיש כמו שיחה ולא כמו קולאז' של קטעים.
ובינתיים…
ובינתיים קבלו במתנה בונוס להעמקה – מדריך חינמי לכתיבת עבודת תזה ודוקטורט!
אם אתם נמצאים עכשיו בתוך כתיבת התזה או הדוקטורט ויש לכם מנחה עם דרישות גבוהות אבל מעט מאוד ליווי ותמיכה – כתבתי במיוחד בשבילכם מדריך חינמי.
זהו מדריך פרקטי ומרוכז שיעזור לכם להגיש למנחה ולשופטים עבודה כתובה היטב, מנוסחת למופת וברמה אקדמית גבוהה – בלי לטבוע בפרטים או לאבד ביטחון בדרך.
מה כולל המדריך?
– הנקודות הכי חשובות שצריך לבדוק בפרקים שלך.
– איך לנסח לפי כללי האקדמיה מבלי לוותר על בהירות.
– דוגמאות אמיתיות וטיפים מתוך הניסיון שלי בעריכה לשונית אקדמית.
– כל מה שכדאי לדעת על התהליך (כולל איך ומתי לפנות לעריכה מקצועית).