הדרך הקלה, המהירה והבטוחה ביותר להגשת טקסט אקדמי איכותי ומושלם!

טיפים לשוניים לשדרוג הטקסט האקדמי l דפנה גלייזר l עלי דפנה - עריכה לשונית ייעודית אקדמית

על דו-משמעות אסורה בטקסט האקדמי [חלק 3]

משפט דו-משמעי הוא משפט שהניסוח שלו אינו חד-משמעי, כלומר משפט שאפשר לפרש בשני אופנים. בטקסט ספרותי ובשירה משפט דו-משמעי ממלא לעתים תפקיד חשוב בטקסט דווקא בגלל דו-המשמעות שבו. לעומת זאת בעבודה אקדמית, במאמר אקדמי ובסוגים האחרים של טקסטים אקדמיים דו-משמעות נחשבת לפגם חמור. בטקסט אקדמי השימוש במילים ובמשפטים חייב להיות מדויק וחד-משמעי.

 

בסדרת הפוסטים הזאת (יהיו בה כמה חלקים) אתן מגוון דוגמאות לסוגים שונים של משפטים דו-משמעיים ודרכים להפוך אותם לחד-משמעיים (אין חשיבות לסדר ההצגה).

 

זה החלק השלישי בסדרה.

 

סוג דו-משמעות 6#: שני שמות עצם + שם תואר

דוגמה א': הסוגיות והאתגרים המשפטיים יידונו בהרחבה בפרק הבא.

הסבר דקדוקי: "הסוגיות והאתגרים המשפטיים" = 2 שמות עצם + שם תואר.

החלק הדו-משמעי: "הסוגיות והאתגרים המשפטיים" – מי משפטי? הסוגיות וגם האתגרים או האתגרים בלבד?

ניסוחים חד-משמעיים:

  • הסוגיות המשפטיות והאתגרים המשפטיים יידונו בהרחבה בפרק הבא.
  • האתגרים המשפטיים והסוגיות יידונו בהרחבה בפרק הבא.

 

דוגמה ב': המנהיגים והתושבים המקומיים שיתפו פעולה לצורך הקמת מבנה קבוע.

הסבר דקדוקי: "המנהיגים והתושבים המקומיים" = 2 שמות עצם + תואר.

החלק הדו-משמעי: "המנהיגים והתושבים המקומיים" – מי מקומי? המנהיגים וגם התושבים או התושבים בלבד?

ניסוחים חד-משמעיים:

  • המנהיגים המקומיים והתושבים המקומיים שיתפו פעולה לצורך הקמת מבנה קבוע.
  • התושבים המקומיים והמנהיגים שיתפו פעולה לצורך הקמת מבנה קבוע.

 

סוג דו-משמעות 7#: כינוי שייכות דו-משמעי

דוגמה א': דוברו של המנהל וסגנו נאמו באירוע השנתי.

הסבר דקדוקי: "וסגנו" = כינוי שייכות.

החלק הדו-משמעי: "וסגנו" – סגנו של מי? של הדובר או של המנהל?

ניסוחים חד-משמעיים:

  • דוברו של המנהל וסגנו של הדובר נאמו באירוע השנתי.
  • דוברו של המנהל וסגנו של המנהל נאמו באירוע השנתי.
  • דוברו וסגנו של המנהל נאמו באירוע השנתי.

 

דוגמה ב': אביו של הנער ואחותו נרצחו בפיגוע הטרור ההמוני.

הסבר דקדוקי: "ואחותו" = כינוי שייכות.

החלק הדו-משמעי: "ואחותו" – אחותו של מי? של האב או של הנער?

ניסוחים חד-משמעיים:

  • אביו של הנער ואחותו של האב נרצחו בפיגוע הטרור ההמוני.
  • אביו של הנער ואחותו של הנער נרצחו בפיגוע הטרור ההמוני.
  • אביו ואחותו של הנער נרצחו בפיגוע הטרור ההמוני.

 

עד כאן חלק 3 בסדרת הפוסטים על סוגי דו-משמעות.

לקריאת חלק 1 בסדרה לחצו כאן

לקריאת חלק 2 בסדרה לחצו כאן

נתראה בקרוב בחלק הבא.

 

רוצים לקבל טיפים נוספים לכתיבה נכונה של הטקסט האקדמי שלכם?

היכנסו לכאן וקבלו אוסף עשיר של טיפים לשוניים לכתיבה נכונה, שימנעו הורדת נקודות חשובות בהערכת עבודתכם או צרו קשר עם עלי דפנה

עלי דפנה - עריכה לשונית ייעודית אקדמית located at אדם - גבע בנימין , ישראל, ישראל . Reviewed by 95 customers rated: 5 / 5